Авиокомпании забраняват използването на преносими батерии в самолетите


След поредица от инциденти с прегряване и пожари, все повече авиопревозвачи въвеждат ограничения
Няколко големи авиокомпании, предимно от Азия, въвеждат строги правила относно качването и използването на литиеви батерии в самолети, след като бяха регистрирани множество инциденти с прегряване и пожари. Според CNN Travel, опасността от самозапалване на тези устройства принуждава превозвачите да предприемат спешни мерки за безопасност.
През януари тази година, самолет на Air Busan, чакащ на пистата да излети, беше обхванат от пожар, който според министерството на транспорта на Южна Корея вероятно е бил причинен от преносима батерия. От разследващите органи съобщават, че са открити „множество електрически следи от топене от останките на захранваща батерия“.
Литиево-йонните батерии са изключително популярни сред пътниците, които ги използват за зареждане на мобилни телефони, таблети, лаптопи и други устройства по време на път. Въпреки удобството, което предоставят, тези джобни зарядни устройства крият сериозни рискове, когато имат производствени дефекти, при неправилна употреба или остаряване.
Нови ограничения по света
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) е регистрирала над 500 инцидента, включващи дим, огън или екстремна топлина, свързани с подобни устройства през последните две десетилетия. Това принуди много държави и авиокомпании да предприемат конкретни мерки.
Южна Корея вече въведе национални ограничения, забраняващи съхранението на захранващи батерии и електронни цигари над седалките в самолетните кабини. Пътниците могат да ги съхраняват само в джоба на седалката или под нея, като зареждането чрез USB изхода на седалката също е забранено.
От 15 март Thai Airways забрани използването или зареждането на външни батерии по време на полети, а от април Singapore Airlines наложи подобна забрана за зареждане на телефони и лични устройства чрез захранващи батерии по време на полет.
Нискотарифният превозвач Air Asia също обяви рестрикции, изисквайки от пътниците да съхраняват захранващите батерии под седалката или в джоба ѝ и забрани зареждането на електронни устройства по време на полета. Основните тайвански превозвачи – EVA Air, China Airlines и Uni Air – също въведоха подобни забрани.
Хонконг предприема строги мерки
Авиационният регулатор на Хонконг обяви забрана за използване на захранващи батерии по време на полети и съхраняването им в горната част на самолетната кабина, считано от 7 април. Тази мярка бе въведена след инцидент с полет на Hong Kong Airlines от китайския град Ханджоу, който беше принуден да се отклони от курса си заради пожар, предизвикан от преносимо устройство за зареждане.
Защо литиево-йонните батерии са едновременно полезни и опасни?
Кристъл Джанг, доцент в STEM College в университета RMIT, обяснява, че литиево-йонните батерии са предпочитан източник на захранване поради тяхната висока енергийна плътност и относително ниска цена. Тяхната способност да съхраняват голямо количество енергия в малък обем ги прави идеални за пътуване.
„Те са от съществено значение при полети на дълги разстояния, за пътуващи по работа и за всеки, който разчита на мобилни устройства, тъй като на повечето летища липсват достатъчно станции за зареждане“, споделя Джанг пред CNN.
Според експерта, налагането на обща забрана за използването им по време на полет би причинило значително неудобство на пътниците.
Какви са правилата за качване на преносими батерии?
Съгласно правилата на американските FAA и Администрацията за сигурност на транспорта (TSA), преносимите батерии трябва да се поставят само в ръчния багаж. Повечето авиокомпании позволяват на всеки пътник да качи в кабината максимум две литиево-йонни батерии за захранване от 100-160 вата на час (Wh).
Тъй като повечето захранващи банки на пазара използват милиампери на час (mAh) за измерване на капацитета, пътниците трябва да търсят устройства, които са не повече от около 43 000 mAh, за да отговарят на правилата на авиокомпаниите. За сравнение, една захранваща банка от 100 Wh (27 000 mAh за типична 3.7-волтова батерия) е достатъчна за зареждане на iPhone 13 Pro Max около три до четири пъти.
Защо литиево-йонните батерии представляват риск?
Соня Браун, старши преподавател по аерокосмически дизайн в Университета на Нов Южен Уелс (UNSW) в Австралия, обяснява, че литиево-йонните батерии могат да прегреят в резултат на феномен, известен като „топлинно бягство“ – верижна реакция, която може да доведе до пожар или дори експлозия.
„Литиевите батерии могат сами да действат като източник на запалване или като източник на гориво за пожар, възникнал другаде. Потенциалният риск се увеличава, когато литиевите батерии са повредени, подути, включват производствени дефекти, презаредени са или прегряват“, предупреждава Браун.
Експертът препоръчва захранващите банки и резервните батерии да бъдат залепени с непроводим материал или опаковани отделно, за да се избегне контакт с други метали, който „може да причини нежелано разреждане“. Тя също така съветва пътниците да проверяват батериите си преди пътуване за признаци на подуване или външни повреди и да обмислят изхвърлянето им при забелязване на нещо необичайно.