Газпром продава мрежата си от бензиностанции в Румъния

Руският енергиен гигант ще продаде 19-те си бензиностанции и ще погаси дълг от 22 милиона евро към румънската държава

Руският енергиен гигант Газпром планира да продаде цялата си мрежа от бензиностанции в Румъния чрез своя филиал НИС Петрол ООД (NIS Petrol SRL), докато същевременно ще запази дейностите си по проучване и добив на нефт и природен газ в страната, съобщава информационният портал Зиаре.

Компанията е поела ангажимент да изплати изцяло задължения в размер на 110 милиона леи (приблизително 22 милиона евро) към румънската държава, допълва изданието.

НИС Петрол, което функционира като румънско подразделение на националната петролна компания на Сърбия НИС (Naftna Industrije Srbije), контролирана от Газпром с мажоритарен дял от 56 процента, понастоящем управлява мрежа от 19 бензиностанции под бранда на Газпром на територията на Румъния.

Според анализиран от икономическото издание „Профит“ документ, стратегията предвижда пълно освобождаване от мрежата за търговия на дребно с горива в Румъния, но запазване на дейностите, свързани с проучването и добива на нефт и природен газ въз основа на вече сключените концесионни споразумения.

Същевременно НИС Петрол се е ангажирала да погаси напълно натрупания дълг от около 110 милиона леи, който представлява стойността на проучвателните дейности за нефт, които компанията не е успяла да финализира в рамките на три споразумения на румънска територия.

Сръбски медии спекулират, че мрежата от бензиностанции на Газпром в Румъния вероятно ще бъде придобита от националната газова компания на СърбияСърбиягаз„, което би могло да бъде индикация за преструктуриране на руските енергийни активи в региона.

Газпром реорганизира активите си в Югоизточна Европа

Решението на руския енергиен гигант идва в момент, когато компанията преразглежда цялостното си присъствие в региона на фона на продължаващите геополитически напрежения и санкциите, наложени от Европейския съюз след началото на конфликта в Украйна.

Интересно е, че компанията избира да запази по-доходоносните си дейности по проучване и добив, докато се освобождава от по-видимите за обществеността търговски обекти, което може да се разглежда като опит за намаляване на публичното присъствие на руския бранд на румънския пазар.