ЕС променя правилата за новите автомобили от 2026 година


Всички коли трябва да имат цифров паспорт и да се рециклират лесно
Европейският съюз подготвя радикални промени в правилата за проектиране, продажба и изваждане от употреба на автомобили. До края на 2025 година трябва да бъде одобрено новото законодателство за излезлите от употреба превозни средства, което ще влезе в сила от 2026 година.
Предложението на Европейската комисия от 2023 година цели да актуализира действащата Директива 2000/53/ЕО, която вече не отговаря на съвременните екологични и технологични предизвикателства. Новата регулация има двойна цел – да укрепи кръговата икономика в автомобилния сектор и да намали броя на превозните средства, които изчезват от официалните системи за рециклиране.
Проблем с изчезващите автомобили
Според оценките на Европейската комисия всяка година около 6,6 милиона превозни средства напускат европейския автопарк. От тях 3,5 милиона изчезват безследно, без да може да се проследи тяхната съдба. Неизвестно е дали тези автомобили се рециклират безопасно или продължават да се използват при опасни условия.
Задължителни сертификати за рециклируемост
Един от най-важните моменти в предложението е въвеждането на задължителен сертификат за рециклируемост за всички нови превозни средства, пуснати на европейския пазар. Всеки модел ще трябва да демонстрира преди продажбата, че е проектиран по начин, който позволява ефективно разглобяване, разделяне на материалите и възстановяване на повторно използваеми или опасни компоненти.
Производителят ще бъде задължен да предостави подробни данни за използваните материали, възможното наличие на опасни вещества като олово, кадмий, живак или шествалентен хром, и методите за обезвреждане в края на жизнения цикъл на автомобила.
Цифров паспорт на превозното средство
Новаторската същност на предложението се съдържа в член 25, с който се установява така нареченият „цифров паспорт на превозното средство“ – електронна система за проследяване на всяко превозно средство. Този инструмент ще се захранва от централизирана европейска база данни и ще съдържа актуална информация за използваните материали и компоненти, извършените ремонти и поддръжка, промените в собствеността, всякакви структурни повреди и начина на изхвърляне.
Системата ще бъде достъпна за националните органи, оторизираните центрове за ремонт, но също така и за потребителите и купувачите. Това значително ще подобри прозрачността на пазара на употребявани автомобили и ще възпре незаконните практики. Освен това цифровият паспорт ще улесни навременното идентифициране на излезлите от употреба превозни средства.
Разширена отговорност на производителя
Друг стълб на новия регламент е принципът на разширена отговорност на производителя, който вече е възприет в други сектори. Производителите на автомобили вече няма да носят отговорност само за производството и продажбата на автомобила, но и за края на живота му. Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране, както и за активно сътрудничество с центровете за разрушаване.
Производителите ще трябва да предоставят стандартизирани технически инструкции за правилното разглобяване на превозните средства, включително насоки за безопасно отстраняване на батерии, течности, въздушни възглавници и електронни компоненти.
Очаквани ползи и предизвикателства
Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона въглероден диоксид, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25 на 60 процента и създаване на нови възможности за заетост във веригата за оползотворяване.
Браншовите асоциации, особено тези на производителите и дистрибуторите, обаче изразяват загриженост относно разходите за съответствие и бюрократичната сложност, свързана с новото сертифициране и управление на цифровите паспорти. В същото време фирмите за рециклиране призовават за повече яснота относно това как ще бъдат разпределени икономическите и оперативните отговорности.