Започна обсъждането на Бюджет 2025 в парламента

Спор в НС около представянето на докладите по държавния бюджет

Народното събрание започна обсъждането на първо четене на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2025 година. В пленарната зала присъстват министри от кабинета и представители на съдебната власт.

В началото на заседанието беше взето решение докладите на парламентарните комисии да бъдат представени в съкратен вид, което предизвика възражения от страна на депутатите от „Възраждане“. Даниел Петров от парламентарната група се обърна към председателя на Народното събрание Наталия Киселова с остри критики: „Сериозно ли позволявате докладите да бъдат четени по този срамен начин? Аз чувам само едни латерни.“ След този коментар той имитира бързото четене и призова за представяне на пълните доклади.

Представеният проектобюджет е изготвен на база действащото законодателство, без промени в данъчно-осигурителната система на страната. Документът предвижда финансите на държавата да останат устойчиви в рамките на 3% дефицит, което е важно условие за изпълнение на Маастрихтските критерии за членство в еврозоната.

Икономически прогнози и фискален резерв

Според макроикономическата прогноза за периода 2025-2028 година се очаква растежът на икономиката да достигне 2,8% през 2025 година. Средногодишната инфлация ще продължи да се забавя от 2,4% през текущата година, а безработицата се предвижда да намалее до 4,1% през следващата година.

Държавният дълг се очаква да достигне 61,7 милиарда лева (28,6% от БВП) през 2025 година и 88,9 милиарда лева (36,0% от БВП) до края на 2028 година. Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2025 година остава непроменен спрямо заложения в бюджета за 2024 година – 4,5 милиарда лева.

Нови мерки за повишаване на приходите

С цел увеличаване на бюджетните постъпления, правителството предлага нов акцизен календар за тютюна и тютюневите изделия. От 1 април 2025 година се предвижда намаляване на националния праг за регистрация по Закона за ДДС от 166 000 лева на 100 000 лева.

Заложени са и мерки за изсветляване на сивата икономика в областта на горивата чрез ограничаване на възможността неполучени касови бележки от бензиностанциите да се използват за неправомерно приспадане на данъчен кредит по ДДС.

Увеличения на заплати и пенсии

В проектобюджета е предвидено увеличение на минималната работна заплата от 933 лева на 1077 лева от 1 януари 2025 година, което ще доведе до увеличение на разходите с 283,3 милиона лева. Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава до 1077 лева от април 2025 година, а максималният осигурителен доход за всички осигурени лица става 4130 лева.

За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 година по швейцарското правило са предвидени допълнителни средства в размер на 1 033 100 000 лева. Обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст се запазва на 780 лева.

Разходи за сектор „Отбрана и сигурност“ и образование

Проектобюджетът предвижда 5% увеличение на разходите за персонал за структурите, за които не са заложени други повишения. Предвидено е увеличение на разходите за персонал в сектор „Отбрана и сигурност“ съобразно приетите механизми в съответните закони.

Запазва се политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от средната брутна работна заплата за 2024 година, което ще доведе до увеличение на разходите с 499 милиона лева.

Инвестиционна програма и отношения с ЕС

За продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти са заложени до 1650 милиона лева, от които 750 милиона лева се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а до 900 милиона лева чрез разплащане от Българската банка за развитие.

Вноската в общия бюджет на Европейския съюз за 2025 година е предвидена в размер на 2 020 500 000 лева.

Приходи, разходи и бюджетен дефицит

Приходите, помощите и даренията по държавния бюджет са планирани в размер на 55 168 400 000 лева, а разходите възлизат на 30 803 900 000 лева. Бюджетните взаимоотношения (трансфери) са в размер на 29 476 600 000 лева.

Бюджетното салдо по държавния бюджет се предвижда да бъде на дефицит от 7 132 600 000 лева.

Бюджет на съдебната власт

По отношение на бюджета на съдебната власт за 2025 година съществуват различия между предложенията на Висшия съдебен съвет и Министерския съвет. ВСС предлага общ размер на разходите от 1 664 000 000 лева (увеличение с 442,7 милиона лева спрямо 2024 година), докато Министерският съвет предлага 1 384 300 000 лева (увеличение със 163 милиона лева). Разликата между двете предложения за бюджетното взаимоотношение с централния бюджет е 349 700 000 лева.