Нелегални зарядни за електромобили крият риск от пожари и токови удари

Монтират инсталации без разрешение по тротоари и общински терени

На общински тротоари и терени се появяват незаконни зарядни станции за електрически автомобили, които създават сериозни рискове за безопасността на гражданите. Според информация от читатели, опасността от пожари и токови удари е реална, като най-застрашени са преминаващите пешеходци и родители с деца.

Проверка, направена от вестник „Телеграф“, установи, че нарастващата популярност на електромобилите е пряко свързана с по-ниските разходи за експлоатация, намаляващите цени и различните стимули като безплатно паркиране в платените зони и по-нисък данък МПС. Истинска рентабилност на електрическия автомобил обаче се постига само при зареждане със субсидиран битов ток. Цените в обществените зарядни станции са два до три пъти по-високи, тъй като операторите им плащат промишлена тарифа за електроенергия.

Собствениците на електромобили, които нямат собствени гаражи или паркоместа в дворове на блокове, са изправени пред сериозно предизвикателство. Това ги подтиква към незаконни решения – монтиране на собствени станции на общински терени без необходимите разрешителни.

Законови изисквания срещу самоволни действия

Съгласно закона, поставянето на зарядна колонка за електрически автомобил на общински терен изисква изрично писмено съгласие от кмета на съответната община или район. Процедурата включва представяне на схема за поставяне и получаване на разрешение от главния архитект след одобряване на проектната документация. Дори тогава, разрешението е валидно за не повече от пет години.

Въпреки това, много собственици избират да заобиколят законовия път и инсталират зарядни колонки самоволно. На пазара дори има фирми, които предлагат услуги по прокарване на ток от дома до колонки на тротоара, чрез вкопаване на кабели или изтеглянето им по въздушен път от терасите на блокове.

В нашия район няма нито едно издадено разрешително за изграждане на такава колонка. Нямаме и подадени сигнали за незаконни такива, но ако имаме, ще реагираме„, сподели кметът на район „Лозенец“ Константин Павлов.

Кметът на район „Овча купел“ Ангел Стефанов научи от „Телеграф“ за нелегална станция пред блок, свързана с висящ кабел, използващ улична лампа. „Към този момент не сме знаели за незаконните станции. Нямаме практика, ако се появи такъв казус, ще мислим как да реагираме„, заяви той.

Опасности за гражданите

Електроинженери, консултирани от „Телеграф“, предупреждават за сериозните рискове, които крият нелегалните зарядни станции. Основният проблем при свързването на такива колонки с домашната електрическа мрежа е липсата на дефектнотокова защита (ДТЗ), която предпазва от токови удари и пожари. Също така липсва контрол върху заземяването на зарядното.

Особено опасна е практиката за закачане на кабели към улични лампи и стълбове. При компрометиране на изолацията на висящите кабели, електрически ток може да протече по самия стълб, създавайки непосредствена опасност за пешеходци, майки с колички и деца.

Експертите подчертават, че фирмите, монтиращи такива станции, не носят отговорност при инциденти. Цялата вина пада върху потребителя, поръчал инсталацията. Според специалистите, единствената причина за липсата на институционална реакция е, че досега няма регистриран инцидент с пострадал човек. Ако такъв се случи, институциите ще реагират незабавно.

Допълнителни проблеми и конфликти

Освен рисковете за безопасността, нелегалните зарядни станции създават и проблеми с паркирането. Тъй като са поставени на общински терен без разрешение, те не гарантират запазено паркомясто на собственика на електромобила. Това води до чести конфликти между собственици на електрически и конвенционални автомобили.

В много случаи около зарядните станции паркират бензинови и дизелови автомобили, правейки станцията неизползваема. Зафиксирани са случаи на поставяне на препятствия като столове, щайги и торби с цимент, за да се попречи на паркирането.

От Центъра за градска мобилност информират, че единственият законен начин определено място на улицата да бъде запазено за конкретен автомобил е чрез заплащане на „Служебен абонамент“.