Нова наредба въвежда електронни регистри за етажната собственост

Електронен контрол над домоуправителите и етажната собственост

Професионалните домоуправители и етажната собственост в многофамилните жилищни сгради ще бъдат вписани в електронни регистри, които ще бъдат обединени в единна информационна система. Това предвижда проект на Наредба за Единна информационна система на етажната собственост, разработена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Нормативният документ е регламентиран в Закона за управление на етажната собственост от септември 2023 година и в момента е публикуван за обществени консултации.

Според проекта, единната информационна система ще включва два основни регистъра. В първия ще се вписват данни за сдруженията на собствениците и управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост. Вторият регистър ще съдържа информация за професионалните домоуправители. Администрирането и на двата регистъра ще се осъществява от МРРБ, като министърът на регионалното развитие и благоустройството ще определя със заповед длъжностни лица, отговорни за актуализацията на данните в Регистъра на професионалните управители. За поддръжката на Регистъра на етажната собственост пък ще отговарят лица, избрани от общинските и районните кметове.

Задължителна застраховка за професионалните домоуправители

Наредбата регламентира също реда и условията за сключване на задължителна застраховкаПрофесионална отговорност“ от професионалните домоуправители. Съгласно изискванията на закона, те трябва да имат такава в срок от 15 дни след получаване на удостоверение за регистрация в системата. В проекта са детайлно описани застрахователното покритие, изключените рискове, както и минималните застрахователни суми, свързани със задължението на професионалните управители – търговци да сключат договор за застраховкаПрофесионална отговорност„. Предвидено е застраховката да се подновява ежегодно без прекъсване, докато съответният управител упражнява дейността по управление на етажна собственост.

Уникална идентификация за всяка етажна собственост

Сред важните нововъведения е изискването всяка етажна собственост да получи собствен идентификационен код при вписване в общинската или районна администрация. Този код ще се състои от 10 или 11 знака и ще се издава при вписване въз основа на заявление, което може да бъде подадено по електронен път, писмено по образец или устно.

Проектът на наредбата е достъпен за разглеждане и коментари в Портала за обществени консултации, както и на официалната интернет страница на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.