Светльо Витков: И какво стана? Вместо да оправят пътищата, намалиха скоростта по магистралите


Музикантът остро критикува министър Караджов за формалния подход към пътната безопасност
Обществената реакция след трагичната смърт на 12-годишната Сияна, която предизвика протести срещу войната по пътищата в цялата страна, доведе до неочакван резултат – намаляване на максималната разрешена скорост по магистралите от 140 на 130 километра в час, вместо до подобряване на пътната инфраструктура.
Музикантът и политик Светльо Витков изрази остро недоволство в социалната мрежа относно предприетите мерки, които според него не адресират същинския проблем.
„И какво стана? Протестите срещу войната по пътищата, заради смъртта на 12 годишната Сияна, вместо да доведат до оправяне на пътищата, доведоха до ограничение на магистралната скорост от 140 на 130 км/ч. Евала, Грозданчо! Евала, Караджов“, написа Витков в своя публикация.
С тези думи той отправи критики към ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в лицето на министър Гроздан Караджов, визирайки липсата на адекватни мерки за подобряване на пътната инфраструктура.
Намаляването на скоростта по магистралите се възприема от много граждани и експерти като формална мярка, която не решава основните проблеми, причиняващи високата смъртност по българските пътища – лошото състояние на пътната настилка, липсата на адекватна маркировка и осветление, както и недостатъчният контрол върху нарушителите.
Протестите, започнали след трагичната смърт на 12-годишната Сияна, имаха за цел да привлекат вниманието на институциите към сериозния проблем с пътната безопасност в страната. Гражданите настояваха за спешни мерки за подобряване на пътната инфраструктура, по-строг контрол на скоростта в населените места, както и за по-сериозни санкции срещу шофьорите, които нарушават правилата за движение.
Вместо комплексен подход към проблема обаче, от правителството решиха да се ограничат до намаляване на максималната разрешена скорост по магистралите с 10 километра в час – мярка, която според експерти ще има минимален ефект върху общата пътна безопасност, тъй като основната част от тежките катастрофи се случват не на магистралите, а на второкласните и третокласните пътища, както и в населените места.
Според данни на Министерството на вътрешните работи, основни причини за пътнотранспортните произшествия със смъртен изход в България продължават да бъдат несъобразената скорост, употребата на алкохол и наркотични вещества, както и неспазването на правилата за движение. Тези фактори, в комбинация с лошото състояние на пътната инфраструктура, създават предпоставки за високия брой жертви на пътя.
Реакцията на Светльо Витков отразява настроенията на голяма част от обществото, че институциите не предприемат достатъчно ефективни мерки за справяне с проблема, а се ограничават до повърхностни решения, които не адресират същността му.