Тревожен спад в потребителското доверие в Германия


Индексът на потребителско доверие GfK падна до -24,7 пункта

Потребителските нагласи в Германия бележат изненадващ спад за месец март, показват данните от последното проучване на немския институт GfK. Според изследването, домакинствата остават песимисти относно икономическата и политическа ситуация в най-голямата европейска икономика.

Проучването, проведено сред около 2000 потребители в периода между 30 януари и 10 февруари 2025 година, показва понижение на индекса на GfK до -24,7 пункта за март от -22,6 пункта за февруари. Пазарните очаквания бяха за подобрение на индекса до -21,4 пункта, което прави този спад особено изненадващ. Това е най-ниското ниво на потребителското доверие от април 2024 година насам.

Ролф Бюркл, експерт в института GfK, коментира резултатите: „Настоящите данни не показват признаци на възстановяване на потребителските нагласи в Германия. Потребителският климат стагнира на ниско ниво от средата на миналата година, като все още има голяма доза несигурност сред потребителите и липса на сигурност при планирането.“

Политическа несигурност след изборите

Песимизмът сред германците може донякъде да бъде смекчен от перспективата за промяна в политиката след парламентарните избори, проведени на 23 февруари. Консерваторите, водени от Фридрих Мерц, спечелиха изборите с обещания за политики, насърчаващи растежа и стимулиращи икономиката, но взеха само 28,5% от гласовете. Това предполага тежки преговори за формиране на жизнеспособна управляваща коалиция.

Бюркл призовава за бързо съставяне на правителство и своевременно одобрение на бюджета за настоящата година: „Бързото сформиране на ново федерално правителство след парламентарните избори и бързото одобрение на тазгодишния бюджет ще даде повече сигурност както на компаниите, така и на домакинствата, когато става въпрос за планиране. Това би създало важни условия за потребителите да бъдат по-склонни да харчат средства и да съживят потреблението.“

Очаквания за доходите и склонност към спестяване

Институтът GfK използва четири подиндекса – за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува и да се спестява – за текущия месец (февруари), за да определи настроенията за следващия месец (март 2025 година).

Индексът на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се подобри слабо през февруари до +1,2 пункта след спад през януари до -1,6 пункта. В същото време обаче индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, спадна през февруари до 13-месечно дъно от -5,4 пункта спрямо -1,1 пункта в началото на 2025 година. Това е най-ниското ниво от януари 2024 година насам.

„Нашите задълбочени анализи показват причините за тази мрачна перспектива за доходите. Основните посочени причини са по-високите цени, несигурната икономическа и политическа ситуация и недоволство от политиката,“ отбелязва Ролф Бюркл.

Това води до повишаване на склонността към спестяване, като съответният индикатор се повиши през февруари до 9,4 от 8,2 пункта месец по-рано.

Опасения за работните места

Перспективите за намаляване на доходите и нарастването на желанието за спестяване са основна причина и за по-слабото желание за покупки. Съответният индикатор падна през февруари до -11,1 пункта от -8,4 пункта през януари, достигайки най-ниско ниво от юни 2024 година насам.

Новините за предстоящо затваряне на предприятия, за преместване на производство в чужбина и за съкращения на работни места в германската индустрия, особено сред производителите на автомобили и техните доставчици, водят до нарастващи опасения относно сигурността на работните места. Ситуацията се утежнява от факта, че броят на корпоративните фалити се е увеличил значително поради слабото общо икономическо развитие и се очаква да продължи да нараства.

Последното потребителско проучване заплашва 2025 година да се окаже още една слаба година за икономиката. Експертите не изключват възможността за трета поредна година на рецесия, което би било безпрецедентно в историята на Федерална република Германия и първото намаляване на брутния вътрешен продукт за три години поред от Обединението на Германия през 1990 година.

Информацията е базирана на публикация на Българското национално радио от 26 февруари 2025 година.